Tri your Limits

Don't limit your challenges.
Challenge your limits.
Ironman 2015

Månad: mars 2015

Delmål och envis förkylning

Något vi inte har skrivit så mycket tidigare om på bloggen är att vi har mer än bara Ironman att se fram emot på tävlingsfronten. Innan vi ger oss på den huvudsakliga utmaningen har vi nämligen planerat in ett antal delmål som under sommaren ska hjälpa till att höja motivationen och låta oss testa formen. Så här ser planeringen ut för sommaren:

Stockholm Marathon
Den 30 maj (om 2,5 månader bara!) ska vi springa runt 42,2 km i de centrala delarna av Stockholm.

http://www.stockholmmarathon.se/start/

Vätternrundan
Den 12-13 juni är det dags för 300 km cykling runt Vättern. Ska bli kul att testa på det, om än lite nervöst för hur ont knä och rumpa kommer göra efter många timar i sadeln. Vi kommer cykla klunga med NocOut så det känns tryggt att vi kommer ha mycket erfarna medcyklister nära.

http://vatternrundan.se/vatternrundan300km/

Båstad (Halv)Marathon
Den 27 juni siktar vi på att springa halvmaran som erbjuds för Båstad Marathon. Ser ut att vara ett väldigt vackert lopp runt Bjärehalvön.

http://www.bastadmarathon.se/

Vätter Challenge
För att testa formen ordentligt kör vi ett triathlon på halva ironman-distansen den 26 juli i Jönköping. En jättetrevlig tävling som var vårt första triathlon när vi körde det 2014.

http://www.vatterchallenge.se/

Många spännande upplevelser att se fram emot med andra ord!

Min träning har tyvärr fått ett tvärt stopp efter mitt senaste mycket optimistiska blogginlägg. Under det långa spinningpasset förra söndagen så lyckades ett förkylningsvirus bita sig fast i mig och har sedan dess vägrat släppa taget. Mycket frustrerande att vara småsjuk men jag har lovat mig själv att inte förvärra allt genom att börja träna innan min svullna hals har lagt sig. Längtar tills dess och drömmer om sommarens strapatser så länge 🙂

3 vilodagar och lite soulsearching

Idag är det måndag. Ny vecka, nya tag. Det känns alltid lika fräscht och hoppfullt att vakna upp på måndagar tycker jag. Man får en ny start liksom.

Förra veckan kände både jag och Simon oss väldigt trötta och sega. Hade ett oändligt behov av att sova och halsen kändes svullen och pulsen sköt i höjden efter typ en armhävning. Simon var lite mer illa däran och la hela veckan på att vila. I fredags fick han ont i bröstet, så efter en sväng till doktorn (på sin födelsedag!) fick han reda på att det var influensavirus som bestämt sig för att vara klamra sig fast och vara ihärdig.

Helgen spenderades därför med vila och mys. Simon fyllde år i fredags, vilket firades med tårta och champagne. Utöver det hann vi med frukost på Scandic, utflykt i skogen och diverse fikor (även jobb för min del). Vi har haft tid att bara gå runt och prata och tänka, något som typ aldrig hinns med annars eftersom vi antingen A) är på olika håll eller B) tränar tillsammans och flåsar för mycket för att prata. Så det har varit väldigt mysigt att få fokusera på varandra och framtiden 🙂

Nu när vårens skarpa solstrålar kommer fram ser man allt damm som ligger i alla skrymslen i lägenheten som man missat i vintermörkret och det är dags att vårstäda. Lite så gäller för en själv också. Man städar fint inför våren! Jag känner mig pigg idag och taggad för att köra igång lite hårdare med träningen. Förra veckan blev det 45-60 min pass och 3 vilodagar. Denna veckan tänkte jag köra lite mer intensivt.

 

Träningsvecka v.12
Fokus: löpning och styrka. 

Måndag: Löpning 12 km (distans) + styrka 45 min
Tisdag: Simning 60 min + löpning 45 min (kvalitet)
Onsdag: Spinning 2×45 min
Torsdag: Löpning 60 min (distans) + styrka 60 min
Fredag: Löpning långpass 21 km
Lördag: Styrka 60 min
Söndag: Vilodag

Äntligen vår!

Äntligen har de första ljusa underbart vackra vårdagarna anlänt! Det kändes helt perfekt att i lördags, efter en veckas träningsvila, ge sig ut i solskenet för en runda i rydsskogens motionsspår. Förra veckan blev inte lysande ur träningssynpunkt eftersom jag for runt mellan Stockholm, Manchester, Linköping och Älmhult för examensarbete och arbetsintervjuer. På den positiva sidan så blev kroppen glad av vilan och benen var riktigt pigga när de väl fick komma ut i spåret igen. Lite mindre pigga var de i slutet av vårt 3-timmars spinningpass med NocOut på söndagen, fast på det bra sättet då!

150308spinningJust våren är riktigt härlig ur träningssynpunkt. Från att halka runt i dystert mörker med snö, slask (som får en att undra varför man egentligen bor i Sverige) så kan man njuta av att ge sig ut i naturen i solsken. Det börjar bli läge att ge sig ut på några första rundor på landsvägscykeln med, men det får nog vänta lite eftersom jag parkerat cykeln i Stockholm.

Nytt på hemsidan!

När Ulrika var på teambuilding med jobbet i fredags passade jag på att fixa några saker på hemsidan. Jag har fixat våra träningsflöden till höger har fått sig en uppdatering. Viktigast är att det nu går det att följa Ulrikas träning på Moovescount. Det är träningsportalen för Suunto-klockan hon skaffade för några veckor sedan. Vi har också fått en ny samarbetspartner, TYR, som kommer tillhandahålla våra triathlon-dräkter.

Kommande träningsveckan

Som jag tänker mig i alla fall, blir ju sällan så..

Måndag: Vila (vaccinerade mig mot TBE idag och blev beordrad vila)
Tisdag: Löpning, intervaller
Onsdag: Cykel, intervaller
Torsdag: Cykel & Löpning, någon typ av brick-pass alltså 🙂
Fredag: Vila för jag fyller år! Eller kanske simpass om jag kommer hem från Stockholm i tid 🙂
Lördag: Långpass löpning & Simning
Söndag: Långpass spinning

Norseman

Man blir ju sugen på detta alltså! Det vore så ofantligt häftigt.

Norseman är ett norskt triathlon av det lite tuffare slaget. Simma 4 km över en iskall fjord, cykla 18 mil uppe i branta bergen och sedan toppa med att springa ett maraton upp för ett berg. Vilken känsla!

Ullis träningsvecka v.10

Måndag: Spinning extensiva intervaller 60 min + styrka 60 min
Tisdag: Simning 60 min + löpning distanstempo 60 min
Onsdag: Spinning intervaller 2 x 45 min + corestyrka 30 min
Torsdag: Löpning intervaller 60 min + spinning 45 min
Fredag: vilodag
Lördag: Löpning  långpass 120 min
Söndag: 3h spinning NocOut

Järnmannen Kalmar 1994

Så här såg det ut när SVT rapporterade från den första tävlingen i Kalmar 1994. Det var många tjusiga outfits redan på den tiden och musiken till är riktigt härlig 🙂

© 2018 Tri your Limits

Tema av Anders NorenUpp ↑