Tri your Limits

Don't limit your challenges.
Challenge your limits.
Ironman 2015

Månad: januari 2015

Ulrikas planerade träningsvecka

Denna veckan tänkte jag försöka få in fler löppass efter föregående vecka som var fullspäckad med spinning. Är lite obekväm med det hala underlaget ute, så det blir lite av en utmaning. Man vill ju inte bryta lårbenshalsen 🙂

Måndag: Löpning 60 min + styrka
Tisdag: Simning 60 min + löpning intervaller
Onsdag: Spinning 2 x 45 min + 30 min löpning
Torsdag: Styrka + spinning intervaller
Fredag: Simning 60 min + afro
Lördag: Långpass löpning m. Nocout 19 km
Söndag: Långpass spinning 120 min på Frisk

Upplägg och taktik

Ytterligare en vecka har susat förbi. Det är en väldigt intensiv period nu, allting ska startas upp efter årsskiftet. För min del är det mycket på jobbet och jag kämpar med få med all träning. Hittills har den sett ut såhär i veckan:

Måndag: Vilodag
Tisdag: Spinning 60 min + löpning 20 min
Onsdag: Spinning 2×45 min + löpning 30 min
Torsdag: Spinning extensiva intervaller 40 min + styrketräning 20 min
Fredag: Bodypump 45 min + afrodans 45 min (alternativträning för att det är kul 🙂 )

Helgen:
Lördag: Löpning långpass 16 km
Söndag: Spinning långpass 2 h lågintensivt

Inte helt komplett träningsvecka enligt Ironman-plan men med tanke på hur övriga livet snurrar på just nu så är jag ändå väldigt nöjd 🙂

Jag har fått många frågor om vilket upplägg jag har på  träningen och vilket program jag följer, vilket jag gärna delar med mig av 🙂
För tillfället går jag efter en blandning av olika träningsprogram inför Ironman, detta på grund av att jag har anpassat lite efter vad som funkar med mitt liv och min nivå.
I grunden ligger Jonas Coltings basprogram för att klara Ironman under 11 timmar (man ska satsa högt!). Detta är sedan kombinerat med Eric Ortons löpprogram samt ett mer generellt långdistanstriathlon-upplägg. Grundbulten i träningen är att skifta fokus mellan olika perioder och att varje period har sin basvecka, med ett visst antal pass av olika karaktär.

Efter ha haft en grunduppbyggande teknikfas under hösten har jag nu gått in i en mer krävande period, där tanken är att få in mer styrka, uthållighet och fart. Detta innebär längre pass och mer kombinationsträning där jag vänjer kroppen vid att 1) vara igång under långa perioder och 2) kombinera de 3 grenarna efter varandra i s.k brickpass. Parallellt med detta jobbar jag även med extensiva/intensiva intervallpass för att få upp mjölksyratolerans och tröskelpuls. Såhär ser min grundvecka ut nu:

GRUNDVECKA
Simning:  2 pass/vecka – uthållighet, styrka och fart
Jag går på simskola under våren där jag lär mig teknik och har däremellan 1 pass själv utöver detta.

Cykel: 3 pass/ vecka – distans + kvalitet 
Främst spinning för tillfället pga vädret. Ett längre, ett intervallpass + ett powerpass med rundtramp och motstånd.

Löpning: 4 pass/vecka – 2 distanspass + 2 styrkepass/kvalitet
Prioriterar minst ett långpass/vecka och försöker få in de andra när det passar med övriga livet. Löpning är lite mitt sätt att andas och koppla bort så detta är de moment som känns minst ”jobbiga” att få in för tillfället.

En faktor ej får glömmas är dock SÖMNEN. Detta upplägg förutsätter tillräcklig och god sömn för att orka med. Denna vecka har jag lyckats sova minimi nästan varje natt vilket har gett mig en förnimmelse i hur katastofalt det kan gå om man tullar på vilan. Inte kul! Ju mer man tränar, desto mer behöver man sova. Vilket ju tar längre tid båda delar. Så: work, eat, sleep, train – repeat!

Imorgon ska vi på bio och ha dejtkväll, känns som det var evigheter sedan 🙂

Hej hopp!

Simon är tillbaka på bloggen med ett härligt inlägg om lite gott och blandat! Som ansvarig för tekniken på sidan så vill jag först be om ursäkt för att sidan varit oåtkomlig ganska mycket de senaste dagarna. Det beror på att hemsidan ligger på  min egna lilla vardagsrums-server, vars hårddisk plötsligt börjat tappa livslusten. Hårddisken är nu bytt i alla fall och problemen ska vara borta.

En lite mer positiv nyhet på teknikfronten är att jag lyckats programmera in vårt instagramflöde här ovanför. Vi tyckte det blev fint så, det ger lite mer färg till sidan och mer uppmärksamhet till bilderna än när de låg längre ner. Ser det skumt ut behöver du kanske rensa din webbläsares cache, eller bara vänta lite så kommer det se bra ut sen!

Den gångna träningsveckan ser ut att bli en av de bästa på länge. Med dagens härliga spinning-långpass och morgondagens planerade löpning och simning ser ser det ut att kunna sluta på strax över 8 timmars effektiv träning. Jag har dock tagit det lite lugnt med löpningen på grund av känningar i min vänsterfot. Är nämligen lite orolig för att ha dragit på mig en stressfraktur, men symptomen är lite lustiga för jag får ont först ett par timmar efter att jag sprungit och går på foten.

Likt många andra hobbies så kostar det en hel del pengar att hålla på med triathlon. Fast till skillnad från dyr elektronik, bilar och rolex-samlingar kan man alltid hänvisa till det mycket användbara påståendet att man kan inte sätta ett pris på sin hälsa. Så när CSN trillar in på Simons konto bränner han sina slantar på träningsprylar för glatta livet. Nu senast har vi köpt oss några nya fina skor. Både jag och Ulrika har investerat i specifika spinningskor. Skorna vi har till våra vanliga landsvägscyklar fungerar nämligen inte eftersom alla spinningsalar av någon outgrundlig anledning använder den typ fästen som mountainbike-cyklar har. Fast så är finessen med den mountainbike-fästen att man kan gå i skorna (fästet är infällt i sulan) så det är kanske inte helt orimligt. Att gå med landsvägsskor är en mycket vingligare historia 🙂

Fördelen med att ha skor till spinning och cykling är att man kan sin teknik i form av ”rundtramp”. För de oinvigda, så innebär det att man tillför kraft till trampan även på vägen upp, dvs när man lyfter foten. Nedanför kan ni se Ulrikas vita lilla tjusiga kvalitetspjuck och min svarta gigantiska budgetsko. Cykelskor är generellt sett ganska små i storlekarna, så jag har lyckats slå nytt personligt rekord med storlek 46(!).

skor_liten1

Förutom spinningskor så har mina löpskor för mängdträning (alla längre pass) börjat vissna lite. Hittade samma modell som jag redan har billigt på internet så det blev ett par till. Det var toppen för det är inte lätt att hitta skor som passar ens fötter och smak. Jag springer i ett par Merrell Mix Master Move (lustigt namn, jag vet) som har ganska bra med utrymme för mina breda fötter. De passar mig bra eftersom de har lågt drop (nivåskillnad mellan häl och tå) och är väldigt lätta (ungefär 220 g. styck) samtidigt som de ändå har viss dämpning och stadga jämfört med ”barfotaskor”. Jag ser det lite som att jag får det bästa av två världar, ett par skor som hjälper till ett naturligt och bra löpsteg samtidigt som de skonar lederna lite när man springer långt.

skor_liten2

Äldre och klokare?

I lördags fyllde jag 25 år. Ett helt år äldre, men det känns inte någon större skillnad mot 24, förutom att jag tycker det klingar lite bättre när man säger det. Jag tycker om att fylla år, det känns som man bara blir bättre och bättre person ju äldre man blir. Men klokare vette sjutton… Vi firade ordentligt hela helgen och åkte till Stockholm och bodde på fint hotell med lunch med syster, eftermiddag på Fotografiska museet, lite shopping, champagne och fin middag 🙂

bild (4)

Idag är det måndag och ny vecka. Mycket nytt nu. Nytt år. Ny ålder. Ny vecka. Nya tag.
Jag har läst en bok av långdistanslöparen Scott Jurek, ”Ät och spring”, som handlar om hur kosten påverkar löpningen och kroppen under längre distanser. Han är vegan och resonerar kring hur animalisk mat påverkar oss negativt och får oss att bli tunga när vi springer. Om jag tänker på det så stämmer det nog ganska bra in på mig. Jag får håll och mår nästan illa om jag tränar inom 2h efter att jag har ätit, och jag äter för det mesta animaliskt (kött/ägg eller så). MEN de gånger jag har ätit typ en broccoli eller rotfrukter får jag inte alls den effekten, då kan jag köra på direkt. Det skulle vara väldigt spännande att prova på vegankost en längre period och se hur det påverkar träningen, men det kommer bli så otroligt svårt. Framförallt alla småsaker såsom smör, mjölk, yoghurt etc. Men jag har iallafall bestämt att jag ska försöka äta så naturligt som möjligt, och se maten mer som bränsle än nöje. Med den inställningen blir det mycket lättare att se sambandet kost-prestation. Säger tjejen som har ätit princesstårta 3 dagar i rad bör nämnas ……
Men bra lästips för er som är intresserade av detta:
Scott Jurek – Ät och spring
Eric Orton –  The cool impossible (denna killen e verkligen bäst!)


Cool impossibleScott jurek

Planerad träningsvecka:
Måndag: Spinning + styrketräning
Tisdag: Löpning + spinning
Onsdag: Eget spinningpass (!!!) + löpning
Torsdag: Simning + Spinning
Fredag: Afro
Lördag: Spinningutbildning Jkpng
Söndag: Spinningutbildning Jkpng

Lästips: Tri Your Limits i Sydsvenskan!

Idag publicerades en intervju med Ulrika om Tri Your Limits och Ironmansatsningen i Sydsvenskan.

Läs artikeln här!

 

2015 – nu börjar det!

Nytt år är här och jag är TAGGAD TILL 1000!!!!!

Det känns som det har varit söndag i två veckor nu och jag kunde vara mer taggad på att få köra igång med vardagen igen. Träningen har fått lida av alla helgdagar då både jag och Simon antingen har varit ute på resande fot eller jobbat och gått om varandra. Vi har nog setts minst den här perioden på hela året… Det har varit jättehärlig med allt mys med nära och kära med nu är det riktigt skönt att få komma igång med vanliga livet igen, och med det menar jag tid för varandra och TRÄNING!

Jag har gått utbildning till spinninginstruktör hos Frisk och kommer köra igång med mina egna pass nästa vecka. Onsdagar kl 6.40, 45 min kommer bli grymma!!! Jag kommer även gå en extern utbildning inom detta i Jönköping nästa helg som jag ser sjukt mycket fram emot 🙂

Under jul och nyår har vi fått den stora äran att motta flera donationer till insamlingen vilket känns helt FANTASTISKT! Kan aldrig vänja mig vid känslan av att vara med när människor tar aktiv handling för att förbättra tillvaron för andra, helt underbar känsla. Tillsammans har vi nu samlat in hela 6600 kr till Hand in Hand!

Träning:
Hittills denna vecka har jag endast hunnit med ett 45 min spinningpass + 45 min Bodypump. Kommer jag vara ledig över helgen och ska äntligen få köra lite ordentligt med kroppen. Idag blir det 60 min spinning och en löptur!

© 2018 Tri your Limits

Tema av Anders NorenUpp ↑