Tri your Limits

Don't limit your challenges.
Challenge your limits.
Ironman 2015

Månad: december 2014

Mellandagar och framtidsplaner

Efter en mycket lugn och skön julhelg är vi nu tillbaka i Linköping för att fira nyår och ta nya tag i träningen. premiärturen efter mycket stillasittande och ätande blev den 28:e, då vi på osäkra ben gav oss ut på löprunda i den ett vackert vinterklädda naturen utanför Karlshamn, där Ulrikas familj har sommarstuga. Väldigt skönt att få skaka loss och röra lite på sig tyckte vi båda 🙂

Det blev inte så mycket träningsrelaterade julklappar som man kunde väntat sig (med undantag för de fina donationerna till Hand in Hand som flera har gett!). Två kul träningsprylar fick jag dock av min bror Joel. Dels snabbsnörning till löparskorna. Såna där tjusiga skruvade snören som var riktigt coola när man gick på mellanstadiet. De gör att man sparar några sekunder när man byter från cykel till löpning. Jag har tidigare hävdat att det är försumbart men Ulrika säger att det är viktigt så det känns bra att ha ett par nu 🙂 Också fick jag en simmössa med personligt tryck (a la tuschpenna) som säkert kommer dyka upp på bild senare. Mycket tjusig hursomhelst!

Tillbaka i Linköping är det snart dags för nyårsfirande. Det blir mysig parmiddag i år vilket känns bra. Förutom att klura på nyårslöften om vår träning börjar det bli dags för oss att planera och prioritera lite mer för att göra träningen så effektiv och bra som möjligt. Under hösten har vi främst fokuserat mycket på att träna allmänt, ha kul och lägga en bra grund inom alla grenarna. Längre fram kommer vi se till att träningspassen har tydligare syfte och med anpassat innehåll för att förbereda oss så bra som möjligt för den kommande utmaningen. Mer om våra tankar och upplägget kommer på bloggen i senare inlägg!

God Jul!

Dagarna flyger förbi och idag är det JULAFTON! En av de bästa dagarna på året.

Simon och jag befinner oss på olika platser över jul, han i Stockholm och jag hemma hos familjen i Lund. Detta innebär att träningen har blivit inklämd lite när det finns plats, mellan sista minuten klappar och släktbesök. I söndags hann vi med ett underbart långpass i Vidingsjö med blå himmel och kallt väder, och sen har det bara blivit löpning för hela slanten. Det är lite lättare att ta med löparskorna än cykeln 🙂 Igår tog jag ett lugnt pass ute på skånska slätten och wow vilken motvind man fick..

Jag vill passa på att tacka alla fantastiska människor som bidragit till vår insamling hittills. Jag blir alldeles varm i själen av att tänka på hur mycket gott det finns hos alla 🙂 Ni är underbara!

Tillsammans gör vi världen lite bättre

Blöta tisdagar

Idag fick jag veta att jag fick plats på Nocouts simkurs till våren! NocOut.se är Simons och min triathlonklubb som vi är med i. Vi har tråkigt nog inte varit så aktiva där som jag hade önskat, deras träningar ligger mestadels på kvällar och helger, vilket gör det svårt med mitt jobb. Men hoppas på att kunna vara med på långpasset i helgen iaf 🙂 Kul att få träna med andra!

Den här simkursen var tydligen omåttligt populär och platserna tog slut på SEXTON SEKUNDER! Jag hade ställt klockan och förberett ett mejl som jag skickade iväg prickprick när anmälan öppnade och tur var väl det. Tror jag har mycket att vinna på simningen om jag får in rätt teknik och bättre rutiner. Hade en ganska dålig simning i somras och hoppas på förbättringar till denna sommaren. Övning övning övning…

Kursen är på tisdagar kl 06.40. Det kommer bli många tidiga mornar denna våren. Kommer ha mitt eget spinningpass på onsdagar samma tid, så det gäller att få in bra rutiner nu känner jag. Inte perfekt kombo med att jobba mycket kväll, men det kommer nog bra. Jag får powernappa 🙂

Hittills ser träningsveckan ut såhär:
Måndag: Löpning 12 km
Tisdag: Spinning 60 min + styrka
Onsdag: Vilodag
Torsdag: Spinning 90 min + box 🙂

Om ni inte har fixat alla julklappar ännu så vet jag en perfekt sak att ge. Donation till vår insamling! Att ge ett barn möjlighet att gå i skolan och slippa arbeta kostar bara 500 kr. Lika mycket som ett par mediokra hörlurar från MediaMarkt. Vad gör mest nytta :)?

Donera, antingen via insamlingssidan eller SMS, och skriv ut ditt julkort här i listen till höger!

En vecka kvar till jul

Förra veckan var en ganska dålig vecka träningsmässigt. Jag kände redan i måndags att motivationen var nere vid knäna och sen gick resten av veckan i 180km/h på jobbet så det tillslut bara blev 3 träningstillfällen.

För mig påverkar motivationen så otroligt mycket. Den är som en slags vital ingrediens som måste finnas för att det ska bli meningsfull träning. 9 av 10 gånger finns den där och är maxad, men enstaka tillfällen (som förra veckan) försvinner den och då är hela kroppen som en deg och jag har ingen kraft framåt. Det är jobbigt eftersom det är svårt att veta vad man ska göra åt det, det är inte som att man kan äta bättre eller sova mer så försvinner det. Det är ofta allt annat i livet som påverkar. Det som funkar bäst för mig är att inse att jag har en svacka, strunta i att träna det som känns jobbigt och bara göra det som känns kul. Så förra veckan blev det 2 spinningpass, ett styrkepass och massa yoga 🙂

Jag tror svackan kan bero på att jag har börjat kolla på resultat mycket på sistonde. Kan inte hjälpa att jämföra mig med andra och jag känner mig så in i bombens långsam och dålig. Det hade varit okej om jag förstod varför, men jag hittar bannemig ingen anledning till att jag inte är snabbare än vad jag är. Bättre. Jag försöker och försöker och försöker, men jag blir bara inte snabbare. Jag är för tillfället lite trött på att alltid vara sist i mina sammanhang… Jag vill va bäst en gång. Vinna!

Jag fick höra i helgen att jag verkar träna mellanmjölk. Och det tror jag stämmer så himla bra. Jag har ingen riktig plan utan försöker köra 110% varje gång jag tränar, dvs nästan varje dag. Så hårt som möjligt, så länge som möjligt. Tror jag måste separera mer på nivåerna, köra stenhårt och intensivt och sedan köra lugnare och längre. Och framförallt, ta bort pressen. Jag gör ju det här för att jag tycker det är kul, jag vill utmana mig själv och nå ett mål för min egen skull och göra det det för ett bra syfte. Inte för att känna mig dålig.

Det är dags att påminna sig själv om vad som är viktigt 🙂
Släppa taget om det som tynger ner dig. Släppa taget om det som inte längre ger dig kraft. Släppa taget om förväntningar. Släppa taget om dömande. Släppa taget om det förflutna. Släppa allt. Inte hålla tillbaka. Leva fritt och låta din själ älska. Hänge dig till det som är och finn frihet att leva det liv du var menad att leva. Var ljus och närvarande. Lev nu!

IMG_20131129_192429 (1)

Vardag, träning och sommarminnen

Hej bloggen! Simon är åter här efter lite radiotystnad från min sida.  Underbart härligt att få helg igen tycker jag. Delvis för det innebär att jag får mer tid till träningen än vad jag får i veckan, eftersom den varit fullspäckad med studier, jobb och jobbsökande. I förrgår fixade jag i alla fall medlemskort på Frisk, gymmet där Ulrika är instruktör. Tidigare har jag nämligen bara varit och ”prova-på-tränat”, men igår fick jag köra mitt första spinningpass som medlem tillsammans med Ulrika. Skönt att få trampa ut ordentligt efter några dagars vila 🙂

I morgon ska vi ut och köra långpass med Frisk, ser fram emot 16 goa kilometer. Blir två långpass i rad för min del. Inte helt optimalt, men kan man inte springa ofta får man springa lite längre när man väl gör det.

Tänkte bjuda på några bilder från i somras när vi genomförde Vätter Challenge. Det är ett triathlon på så kallad medeldistans, vilket i princip (men inte exakt) motsvarar ett halvt Ironman. Det var ett superkul och bra arrangemang, som gav mersmak och självsäkerhet för beslutet att ta sig an Ironman-utmaningen. Bilderna är från våra målgångar efter 1,9 km simning, 86 km cykling och 21 km löpning. Känns härligt minnas så här i vinterns mörker och kyla.

Man var egentligen tvungen att köpa bilderna för att slippa en tråkig vattenstämpel över hela bilden. Jag var lite för snål för det för jag tyckte killen i rött var i vägen, så jag Photoshoppade bort vattenstämpeln på egen hand. Det fick en liten bieffekt som ni kanske kan hitta om ni tittar noga 😉

vatter-challenge-ulrika vatter-challenge-simon-2

 

ps. jämför med Simons orginalbild här för att jämföra 🙂

© 2018 Tri your Limits

Tema av Anders NorenUpp ↑