Tri your Limits

Don't limit your challenges.
Challenge your limits.
Ironman 2015

Månad: november 2014

Motivation

Idag är det första advent och Simon och jag sitter nerkrupna med juleljusen tända och kollar youtube-videor på Ironman klipp. Blir både pirriga och livrädda……

Följ oss på Instagram: triyourlimits!

 

Vilodag

Äntligen har vi startat det här projektet på riktigt och börjar sprida ordet. Fantastiskt roligt att så många stödjer oss och vill vara del av vår resa! TACK!

Veckan för min del har varit intensiv och gått väldigt fort (som vanligt). För att börja med träningen så blev den inte som den ursprungliga planen som jag la i söndags. Istället blev utfallet hittills:
Måndag: Spinning 90 min
Tisdag: Morgonspinning 45 min m. Simon + löpning 7 km
Onsdag: Spinning 50 min + Bodypump 45 min
Torsdag: Spinning 60 min + gym 30 min
Fredag: Löpning 12 km + afrodans 🙂

Som ni ser blev det inte lika mycket som jag planerat och lite annorlunda fördelning. Det hanns inte med någon simning, hade helt enkelt inte tid… Det blir så ibland. Denna vecka kände sig kroppen lite trött, vilket även var en anledning till att jag lugnade ner tempot lite. Hade ingen vilodag förra helgen vilket innebär att jag kört 9 dagar i sträck och det känns ordentligt. Börjar känna mig kraftlös och har svårt att sova, så nu unnar jag mig två vilodagar på raken i helgen för att låta kroppen ta det lugnt ordentligt. Ingen nytta att träna för mycket, utan återhämtning missar man ju alla framsteg.

Just det här med att lyssna på kroppen… Det är så enkelt att missa. Och så otroligt viktigt. Men det är inte det lättaste! Vardagen fladdrar förbi så snabbt och vi följer våra planer och rutiner utan att ibland stanna upp och lyssna på hur vi mår och vad kroppen vill. Jag känner det väldigt tydligt att sedan jag ökat träningsmängden ordentligt så har jag blivit väldigt mycket stelare. Yogan är den som får lida som det är nu. Att hinna med 2h kvalitativ träning 5-6 gånger i veckan är svårt nog OCH sen hinna med yoga..?! Det är ofta som det sistnämnda får ursäkten ”Jag tar det imorgon” fastän det är en av de sakerna som får mig att må allra bäst, dels i kroppen men främst i huvudet. Hitta tillbaka till andningen, lugnet, lyckan och stabiliteten.

Min nya favoritfrukost denna vecka består av två fantastiska saker:
1) Ananassmoothie! Har hittat en underbar kokosmjölk på Ica Maxi (står bland havremjölken) som tillsammans med färsk ananas och ingefära skapar en helt gudomlig, skummig och söt smoothie. Receptet är nästan för enkelt för att nämnas: några bitar ananas, ca 2-3 dl kokosmjölk, 2-3 cm ingefära och MIXA!

2) Brygd! Jag kallar det så för jag vet inte vad det är egentligen. Kanske te passar bra… Iaf, pressa en citron i en stor kopp, skala och hyvla ner 2-3 cm ingefära i koppen, häll på kokande vatten och låt stå och sippa på under dagen. Detta är ett fantastiskt sätt att börja dagen på. Sätter igång systemet och får fart på njurarna. Varmt och gosigt på morgonen och för varje minut sen blir det bara starkare och starkare. Jag tar mina sista klunkar på eftermiddagen och då är så starkt att det piggar upp som sjutton! Ät sen ingefäran när vätskan är slut, gör gott för själen 🙂

Avslutar med min bästa låt för tillfället (finns tyvärr inte på Spotify):
”Body talks and meditation helps”

Insamlingen är öppen!

Hej! Simon här! Kul att få göra premiär på bloggen och samtidigt komma med roliga nyheter! Tack vare snabb hjälp från Hand in Hand har projektets välgörenhetsinsamling nu öppnat. Vår insamling finns uppe på den smarta välgörenhetsplattformen Charity Storm  som låter oss enkelt, säkert och effektivt samla in pengar för Hand in Hands fina syfte!

vår insamlingssida hos Charity Storm kan ni enkelt ge er gåva till Hand in Hand med kontokort och följa hur insamlingen går. Man kan också donera 100 kr genom att skicka ett sms med texten GE 100 TRIYOURLIMITS till nummer 72672. Vill man ge mer kan 100 bytas ut mot 200, 300 eller liknande för att ge motsvarande summa. Uppe till höger på bloggen här kan man också se hur mycket vi samlat in och klicka sig vidare till insamlingssidan. Ni är varmt välkomna att bidra till en lite bättre värld!

Lite uppdatering på mitt träningsläge måste jag självklart bjuda på med. Först och främst är jag ytterst nöjd över att jag lyckades gå på morgon-spinning klockan 06:40 igår. Fast äran är helt Ulrikas som nästan släpade dit mig 🙂 För övrigt kämpar som vanligt att hinna med träningen när skola och jobb tar mycket tid. Hoppas kunna klämma in tre löppass i veckan när tid ges och jag ser fram emot att ta ett ordentligt simpass i helgen när vi får min mamma på besök hos oss i Linköping.

Spöregn och spinning

Idag är det ny vecka, nytt träningsupplägg.

Denna vecka planerar jag att fokusera på kortare löppass varje dag (utom lördag, för då är jag i Stockholm). Detta för att få igång knät för löpning på regelbunden basis igen. För att förklara varför så har jag haft problem med löparknä ända sedan Lidingöloppet i September, då knät kollapsade totalt. Jag tror egentligen att hela problemet uppstod under Vätter Challenge (medeldistans-triathlon) i juli då knäna inte var vana vid att cykla längre sträckor, för det var efter det som jag har haft känningar. Dock har jag inte gett det den uppmärksamhet det behövt och istället kört på som vanligt, sedan nästa långlopp fick jag betala priset. Jag klarade dock att genomföra Lidingöloppet trots att knät gav upp redan efter 1 mil, men jag fick snällt gå i alla backar och kom haltandes i mål till slut 🙂 Om knät fick välja skulle jag brutit efter första milen, för tiden nu efter har jag knappt kunnat springa 2 km…. Envis som en get.

Jag har sedan några veckor gått hos världens bästa sjukgymnast, Johannes Nilsson på Campushallen i Linköping, som alltid får bukt på mina skador. Till skillnad mot andra sjukgymnaster som ger vila och stretching som lösning, så satte Johannes mig på styrkeövning varje dag tills jag inte orkar mer samt springa så ofta jag kan tills det gör ont. På detta vis bygger man upp styrka och gränsen för när det börjar göra ont kommer hela tiden öka. Och mycket riktigt, nu är jag uppe i milen utan att det ens känns! Väldigt glad 🙂 Men det gäller att vara försiktig och inte ropa hej för tidigt. Så veckans löpträning går fortfarande i rehabfokus, men ska ändra taktik och bygga upp en stabil bas för nästa vecka som blir mer distansfokuserad.

Nu ska jag smita ner till Frisk och köra lite spinning. Dock spöregnar det ute… Tur att det är så mysigt väl på plats!

Träningsveckan ser preliminärt ut såhär:

Måndag: Spinning 90 min + löpning 5 km
Tisdag: Spinning 45 min + styrka 30 min + löpning 5 km
Onsdag: Spinning 90 min + löpning 5 km
Torsdag: Bodypump 60 min + Löpning 10 km
Fredag: Simning 60 min + Löpning 5 km
Lördag: Vilodag
Söndag: Löpning 7 km

Siktet inställt på Ironman 2015

Med 268 dagar kvar till vi står på startlinjen till vår största utmaning någonsin. Ironman 2015.

Detta blir startskottet för Tri Your Limits, ett projekt fokuserat på att spränga sina gränser över vad som är möjligt att uppnå med vilja och beslutsamhet. Ni kommer att dagligen få följa uppladdningen och träningen oss, för två ganska oerfarna triathleter, inför ett långdistanstriathlon med allt från träning, kost och tävlingsnerver.

För varje meter i Ironman-loppet vill vi därför samla in en krona. Dessa pengar ska gå oavkortat till den internationella stiftelsen Hand In Hand som bekämpar fattigdom genom att hjälpa människor att hjälpa sig själva genom mikrolån till företagande. Om vi når detta mål kommer vi att ha samlat in 226 000 kr som förs vidare till människor som behöver hjälp att själva kunna ta sig ur fattigdom och gå mot en ljusare framtid, oavsett om vägen är via utbildning eller företagande.

Vi kommer snart öppna upp vår insamling och meddela det här på sidan! Ta chansen och hjälp människor att hjälpa sig själva, hjälp oss att klara vårt mål och donera till Hand in Hand.

Följ oss här, på instagram eller mejla oss på kontakt@triyourlimits.se!

Simon & Ulrika

© 2018 Tri your Limits

Tema av Anders NorenUpp ↑