Nu när vi har återhämta oss lite och smälta intrycken från helgens tävling tänkte jag dela med mig lite av upplevelserna från helgens äventyr i Jönköping! Totalt sett gick tävlingen bra för oss båda och vi är väldigt nöjda. Det blir lite mer fokus på min version av resan här, och Ulrika har lovat att hon också skriva ett inlägg så ni får mer av hennes tankar och reflektioner från loppet lite senare!

I lördags var det alltså dags för vår tränings-tävling inför ironman. Dagen började med uppstigning kl 06 och en snabb koll av väderleksprognosen visade återligen att det skulle vara mulet under förmiddagen och regna från klockan 13, så vi packade ner överdragströjor för säkerhets skull. Vi käkade en rejäl frukost på hotellet, packade ihop våra saker i bilen, checkade ut och rullade med cyklar och utrustningslådor mot tävlingens växlingsområde. Tävlingen är i Jönköpings centrala delar med simning i munksjön och växlingsområde och målgång i rådhusparken, väldigt smidigt och nära till allt.

vatter_challenge_1

Utsikten från hotellrummet där man kan se simbanan till vänster (gula bojar), växlingsområdet till höger (blå matta) och avspärrningar för löpbanan i nederkant.

Vi var i lagom god tid på växlingsområdet så vi kunde förbereda våra växlingsplatser och gå på toa i lugn och ro, utan att ha allt för mycket tid för att bli mer nervösa 🙂 Våtdräkterna drogs på och vi promenerade ner mot simstart med de andra deltagarna. Vi plumsade i vattnet, placerade oss i bakre led bakom startlinjen och önskade varandra lycka till innan startskottet gick och det sedvanliga kaoset utbröt i vattnet, då 300 personer började svinga med armar och ben i full fart. Skönt att starta lite bakom och slippa bli överkörd av alla som är snabbare.

Simningen gick enligt plan, jag lade mig långt bak i starten för att undvika den värsta röran och simmade lugnt och metodiskt. Lyckades crawla hela banan utan problem (förra året blev det ganska mycket bröstsim i röran). Jag kunde nog ha tagit i ganska mycket mer under simningen men prioriterade att få en behaglig upplevelse och sparade lite på krafterna i stället. Väl uppe ur vattnet gick första växlingen helt okej. Inte helt oväntat var jag rätt yr efter simningen, våtdräkten tog lite extra tid att få med dålig balans och överdragströjan ”klistrade fast” otroligt mycket i fukten när jag skulle dra på den.

Cyklingen gick bra, det kändes skönt och befriande att komma ut på banan och trampa på. SMHIs prognos blev tyvärr lite fel och regnet började redan vid halv tolv, när jag var halvvägs genom cyklingen, och det fortsatte resten av dagen.  Cykelbanan är en tuff 4-varvsbana med totalt 1000 höjdmeter klättring och under andra varvet bestämde jag mig för att det gick lite för snabbt, lugnade ner tempot lite och sparade kraft för löpningen. Regnet tvingade också ner hastigheten en hel del på grund av halkrisk och sämre bromsförmåga. Funktionärer runt hela banan stod och signalerade  att man skulle sänka hastigheten i nedförsbackarna, vilket jag gladeligen gjorde. Fick lite mini-sladd i lägre hastighet vid vändpunkter några gånger som gav respekt med.

vatter_challenge_7 vatter_challenge_8

Två glada cyklister – innan regnet drabbade oss! 🙂

Växling nummer två gick smidigare än den första fast fortfarande lite förvirrat. Hade tänkt ta av cykelskorna under slutet av cyklingen glömde så jag fick springa med klumpiga pedal-klossar under fötterna till växlingsplatsen. Annars gick det smidigt och jag fortsatte ut mot löpbanan. Nästa gång ska jag se till att tänka igenom och förbereda mentalt för kommande växling ordentligt under slutet av sim och cykel.

Det är alltid en konstig känsla att gå från cykeln till löpning som resulterade i att jag gick ut i lite för högt tempo i början. Lugnade ner mig ganska snabbt och kom in i ett bra ”lunk”. Då jag haft lite känningar i ben och ena höftböjaren tidigare så jag var förberedd på att bryta loppet om det skulle börja göra ont. För att inte förvärra något inför den viktigare tävlingen då. Som tur var kändes det bra, och jag kunde fokusera på att springa på med bra teknik i ett bekvämt tempo. Jag blev akut kissnödig redan under cyklingen och efter första varvet på löpningen var jag tvungen att springa av banan till en bajamaja. Det blev en riktig utmaning att brottas med min triathlon-heldräkt i kombination med överdragströja och nummerlappsbälte, men efter typ tre minuter kunde jag lättad återvända till banan. Återgick till lunken och plötsligt var jag nästan i mål, så jag slängde av mig överdragströjan, snyggade till håret lite och spurtade in i mål för att få ett fint målfoto 😉

vatter_challenge_4 vatter_challenge_9

Som alltid med långdistanslopp är det mentala viktigt och jag dippade lite under andra halvan av cyklingen och bitvis under löpningen. Försökte vara medveten om att det är just tillfälliga dippar, tänka positivt, sätta delmål och trycka i mig lite extra energi. Det dåliga vädret bidrog säkert lite när det vid några tillfällen piskade kallt regn och motvind, men annars var det ganska lätt att ignorera vädret. Jag mötte Ulrika några gånger under löpningen och vi hejade på varandra vilket gav en härlig energi-boost med!

Väl i mål kunde jag stolt ta emot medalj, finisher t-shirt och en värmande fleece-filt (mycket bra tänkt av arrangörerna där!).  Satte mig i ett  tält, vilade och hejade på de målgående medans jag inväntade Ulrika, som kom spurtandes mot mållinjen och min famn efter en stund!

Resultaten

Här är tiderna från årets tävling och förra årets tävling. Jättekul att se att vi båda förbättrade oss på samtliga moment, trots sämre förhållanden!

Sim 1930 m T1 Cykel 88 km T2 Löp 21 km Totalt
Simon 2015 00:41:31 00:02:45 02:53:26 00:02:11 01:47:16 05:27:11
Simon 2014 00:44:58 00:03:34 03:03:39 00:03:05 01:56:00 05:51:57
Simon diff. -00:03:27 -00:00:49 -00:10:13 -00:00:54 -00:08:44 -00:24:46
Ulrika 2015 00:46:57 00:03:18 03:14:59 00:02:30 01:56:39 06:04:24
Ulrika 2014 00:54:00 00:04:06 03:25:10 00:02:31 02:09:06 06:29:48
Ulrika diff. -00:07:03 -00:00:48 -00:10:11 -00:00:01 -00:12:27 -00:25:24

Efter tävlingen tog vi en ordentlig varmdusch och fyllde sedan på med snabbmat, godis och kaffe innan vi satte oss i bilen hem mot Malmö.

vatter_challenge_2

En trött men stolt Ulrika efter tävlingen