Tänkte börja med ett litet erkännande: landsvägscykling är en av mina favoritsporter. Fast än jag tycker spinning är rätt tråkigt 🙂

  1. Det går fantastiskt fort och jag älskar fartkänslan när man susar genom kurvor och över (mindre ;-)) kullar
  2. Med fötterna fastspända kan man ösa på och halkar inte av med fötterna
  3. Snabba brillor och tighta kläder är awesome
  4. Mecka och finjustera cykeln är kul och gör att passen blir ännu roligare när växlarna klickar i perfekt utan rassel
  5. Dessutom är jag hyffsat snabb (med hänsyn till träningsbortfallet under våren)
Ulrika drar ifrån!

Ulrika drar ifrån!

Nä okej, det är kanske lite överdrift och driv med Ulrikas förra inlägg 😉 Men jag tycker cyklingen är ett kul komplement till de andra grenarna. Samtidigt är en fördel med cyklingen att den är mer skonsam för benen än löpningen, vilken jag tar det lite lugnt med just nu för att undvika krämpor.

Även om jag skojade lite med Ulrikas inlägg ovan så tar jag henne på allvar och försöker göra mitt bästa för att hon ska kunna uppskatta cyklingen. Hon har fått hjälp med praktiska detaljer kring cykeln för att bli bekväm och fått mycket mentalt stöd under rundorna. Vi ska försöka ta något lugnt ”lekpass” och öva balans och cykla åttor i helgen för att Ulrika och cykeln ska bli lite bättre vänner med. Jag är övertygad om att det kommer gå bra även om det kanske inte kommer bli hennes favoritidrott. Hon gjorde ju faktiskt en bra tid på cykeldelen i halv-ironman förra sommaren.

Som vissa kanske noterat på Instagram, så hade vi cyklarna uppe i köket härom dagen för att göra lite ”bikefit” vilket innebär att göra justeringar för att få så bra sittställning som möjligt på cykeln. Sittställningen är mycket viktig för att inte få (onödigt mycket) ont och orka trycka på i de 18 milen som vi ska cykla. Kan man spara lite på rygg och nacke är det skönt under löpningen.

Vi har ju inte köpt riktiga triathlon-cyklar, dels för att spara lite pengar och dels för att kunna köra vanliga cykellopp (där triathlon-cyklar inte är tillåtna). Vi har satsat på ”good enough” och kör därför med vanliga landsvägscyklar och så kallade tempo-pinnar, som man vilar på samtidigt som man minskar luftmotståndet. I stället för dyr professionell valde vi också att satsa på egenhändig inställning av cyklarna med hjälp av lite informativa youtube-videos (länkar för den nyfikne: nr1nr 2nr 3). Vi tar gärna emot feedback om någon kunnig där ute har förslag på hur vi kan förbättra sittställningarna ytterligare. Så här såg det ut efter justeringar:

Bikefit_Simon

Bikefit_Ulrika

Det är lite kul att jämföra våra vinklar med avseende på våra kroppsproportioner och inställningsmöjligheter på respektive cykel. För mig har vinklarna faktiskt blivit riktigt bra (och det känns bra när jag cyklar). Mycket tack vare att jag köpt en begagnad framåtlutad sadelstolpe som låter mig komma tillräckligt långt fram. Möjligtvis kan mitt styre sänkas ytterligare om det inte påverkar andning eller kraft negativt.

Ulrika ser också bra ut, men skulle kunna flyttas aningen mer framåt (och uppåt för att behålla vinkeln i benet). Tyvärr är inte det möjligt på grund av att hennes cykelram har sadelstolpen inbyggd och sadeln är maximalt framskjuten. Vi ska flytta bak hennes kuddar på tempopinnarna lite så hon får bättre stöd för armbågarna däremot.