Nu är vi äntligen tillbaka på bloggen efter ett längre uppehåll.  Anledningen till att det mest blivit uppdateringar på Instagram senaste veckorna har varit mycket jobb och plugg, Simons examen, vår flytt ner till till Malmö och flera utlandsresor. Jag ska se till att bjuda på lite tillbakablickar nu, men sen kommer det bli fullt ös med nya uppdateringar framöver! Det är ju snart bara en månad kvar till vårt stora mål – Ironman Kalmar 2015!

Vad hände egentligen på Stockholm Marathon?

Vad ska man säga, vår uppdatering nedan sammanfattar det hela ganska bra.  Härligt trötta som man ska vara efter ett par timmars löpning 🙂 Som väderleksprognosen hade utlovat fick vi ett mycket blött och blåsigt maraton med bara korta stunder uppehåll från regn. Vi hade i alla fall bra med kläder på oss så det var inget större problem, först efteråt blev det svinkallt och vi fick snabbt byta om och skynda till tunnelbanan för att söka värme.

Vi hade båda bra och förhållandevis problemfria lopp och var nöjda med resultaten (inga strejkande magar eller stukade fötter). Ulrika, som knappt hade fått någon sömn innan och stressade upp från Linköping samma morgon, gjorde nytt personbästa på tiden 4:26. Och några minuter snabbare hade hon varit om hon inte tappat sitt kreditkort under loppet och fick springa tillbaka och hämta det! Själv joggade jag på försiktigt och fick sällskap av min mor Marianne större delen av loppet, och vi kunde glada springa över mållinjen tillsammans efter 4:10. Väldigt kul avslut, dels för att mina ben höll hela vägen och dels för att jag hade gett min mor anmälan till hennes första maraton i födelsedagspresent 🙂

Efter loppet var det lite sedvanlig träningsvärk och återhämtning. Framför allt för mig som hade en betydligt sämre grund (efter sjukan) än Ulrika. Hälsenorna och högra höftböjaren tog lite stryk men det har repat sig bra. Det var antagligen inte alls optimalt träningsmässigt för oss att springa maran (eftersom det sliter på kroppen) men det känns väldigt skönt psykiskt att vi har distansen under någon form av kontroll. Nästa gång vi springer 4,2 mil ska vi bara simma 4 km och cykla 18 mil innan 😉

För den nyfikne så finns Ulrikas lopp på Movescount här och Simons lopp på Garmin Connect här.

Vad händer nu?

Senaste veckorna har vi båda försökt pussla in så mycket träning efter de begränsade möjligheter som funnits. Nu kommer det bli nya tag när vi äntligen kommer kunna klämma in lite större träningsmängd. Det kommer vara mycket fokus på ordentliga långpass i samtliga grenar, att köra mer kombinerade träningspass och att bli mer bekväma med simning i öppet vatten. Vi ser också fram emot att köra vårt förberedande halv-ironman i Jönköping om två veckor. Det kommer bli ett bra formtest och övning för den verkligen prövningen tre veckor senare!