logotype_cflI torsdags presenterade vi stolt vår första officiella sponsor på sociala medier, efter ett spännande och trevligt möte hos Concept for Life i Jönköping. Vi kom i kontakt med Concept for Life när Ulrika var på sin spinninginstruktör-utbildning hos dem tidigare i januari, vi pratade vidare och är jätteglada att ha fått dem som vår samarbetspartner. Concept for Life är ett hälsoföretag som förutom fysiologiska tester även erbjuder tjänster inom rehabilitering, kost och utbildning.

Hos Concept for Life kommer jag och Ulrika få genomföra tester för VO2-max och mjölksyratröskel vid två tillfällen, en gång i den kommande veckan och en gång i sommar. Testerna utgör de mest grundläggande prestationstesterna för konditionsidrott. Lite förenklat visar de på kroppens förmåga att producera energi (rörelsekraft alltså) med syre respektive vid vilken ansträngning som mjölksyra börjar ansamlas i musklerna.  Från VO2-max-testet får vi även ut vår maxpuls.

Med hjälp av mjölksyratestet kommer vi kunna lägga upp individuella träningszoner som används som ramar för olika typer av träningspass, som högintensiva intervallpass och lågintensiva distanspass.  Man kan alltså försäkra sig om att man verkligen utför träningspassen på det sätt som är tänkt, för att också få ut rätt effekt om det. Efter de första testerna, nu på torsdag, så kommer återkomma om hur vi ska använda resultaten i vårt träningsupplägg. Sen ska det verkligen bli spännande att se hur mycket vi har utvecklats när vi gör testerna i sommar igen. Vill ni veta mer om Concept for Life och de olika fystesterna, kolla gärna på deras hemsida: www.conceptforlife.se

Simons träningsuppdatering

På träningsfronten har det rullat på ganska bra för mig och kroppen verkar tycka det är helt OK med den ökade träningsmängden under januari. I bilden nedanför kan ni se att det är en ganska stor ökning. Träningsredskap nedan innebär egentligen bålstyrka och bodypump-pass. Det ska sägas att jag körde bålstyrka innan januari med men inte skrev in det i träningsdagboken. Jag som (blivande) ingenjör tycker det är ypperligt roligt med siffror och diagram så jag ska försöka återkomma med mer sånt!

simon-traning-varaktighet

Den gångna träningsveckan

Måndag & Tisdag: Ingen träning, jobb och en resa ner till Skåne satte stopp
Onsdag: 8 km löpning i normal-fart (5 min/km) och 50 minuter simning
Torsdag: 50 minuter på spinningcykel i gymmet
Fredag: 45 minuter bodypump och 45 minuter högintensiv spinning
Lördag: 10 km löpning i lugnt tempo (5:45/km), var lite seg efter fredagen
Söndag: 2 h spinning-långpass

Ganska nöjd med veckan som helhet. Framöver vill jag verkligen få in ett löppass på måndag eller tisdag så det kan bli tre löppass per vecka.

Den planerade träningsveckan

Jag brukar köra min planering ganska dynamiskt efter övrigt schema och försöka passa ihop det till basveckan som Ulrika skrivit om tidigare. Nu inför testerna på torsdag ska vi dock ta det extra lugnt så jag tänker att det blir något i stil med följande:

Måndag: 8 km löpning i normal-fart
Tisdag: Lugnt spinningpass
Onsdag: Simning (alternativt sim på måndag eller tisdag)
Torsdag: Tester hos Concept for Life
Fredag: Löpning & Simning
Lördag: Långpass spinning
Söndag: Långpass löpning